החל מהיום: בדיקות סמים אקראיות לנהגים בבריטניה

החוק החדש שנכנס לתוקף היום (יום שני) מאפשר לראשונה למשטרת בריטניה לבצע בדיקות לגילוי שאריות קנאביס וקוקאין אצל נהגים, וזאת באמצעות מכשיר חדש בשם DrugWipe – ערכת בדיקה שמאפשרת לשוטרים לבדוק שאריות סמים בגופו של נהג באופן מיידי באמצעות שיפשוף פנים הלחי שלו.

לראשונה בהיסטוריה, שוטרי התנועה של משטרת בריטניה לא יצטרכו יותר חשד סביר לכך שנהג נמצא תחת השפעה כדי להעביר לו בדיקת סמים. החוק החדש, שמתאפשר בזכות המעבר מבדיקות שתן לטכנולוגיית בדיקת הסמים החדשה DrugWipe, שעליה דיווחנו כאן בעבר, יתיר לשוטרים לבצע בדיקות סמים אקראיות – ממש כפי שמבוצעות בדיקות ינשוף למציאת נוכחות אלכוהול. ערכת הבדיקה של DrugWipe מאפשרת לבדוק בשטח, בעזרת שיפשוף הלחי הפנימית, נוכחות של קנאביס או קוקאין בגופם של נהגים, והבדיקה לוקחת פחות מעשר דקות. העונש החדש על נהיגה עם שרידי סם במערכת, או רמות גבוהות מדי של תרופות מרשם מסויימות – הוא עד שנה מאסר וקנס של £5,000.

שוטרת בריטית בודקת נהג בצד הדרך בעזרת מכשיר ה-"DrugSwap"
שוטרת בריטית בודקת נהג בצד הדרך בעזרת מכשיר ה-“DrugWipe”

בנוסף לבדיקה עם מכשיר ה-DrugWipe, החוק החדש מאפשר לשוטר לקחת נהג שהוא חושד שנמצא תחת השפעה לתחנת המשטרה כדי לערוך בדיקות שיגלו סמים שמכשיר ה-DrugWipe לא מסוגל לגלות, כמו אקסטזי, LSD, קטאמין, והרואין. ההצדקה לחוק החדש מגיעה ממחקר בריטי חדש שמצא כי מעל חצי מהנהגים שהודו כי נהגו תחת ההשפעה של סמים בלתי חוקיים אמרו שהם חשו בטוחים מאחורי ההגה, וש-60% מהם הודו שבעבר נהגו ברכב מבלי שהיו בטוחים אם הם עדיין תחת ההשפעה של סמים בלתי חוקיים. המחקר הנ”ל כבר קיבל ביקורת על האופן שבו השאלות בו נוסחו.

ד”ר קים וולף מאוניברסיטת King’s College בלונדון, אשר שימשה בתור יועצת לממשלה בענייני מדיניות הסמים והנהיגה, אמרה על המחקר: “מדאיג לראות שכל כך הרבה נהגים מסוממים אומרים שהם הרגישו בטוחים לנהוג לאחר שלקחו סמים בלתי חוקיים. סמים בלתי חוקיים פוגעים משמעותית ביכולות הנדרשות לנהיגה בטוחה, כמו זמן תגובה וקבלת החלטות. במקרים רבים אנשים שמשתמשים בסמים בלתי חוקיים מסויימים מאמינים שהם כשירים לנהיגה, אך למעשה הם מסכנים את עצמם ואת הנוסעים אחרים”.

החוק החדש מלווה בתשדיר קצר שאמור להתחיל לרוץ בטלוויזיה הבריטית מהיום, ולעורר מודעות (או יותר נכון, פחד) לחוק החדש. בתשדיר נראה נהג שנמצא תחת ההשפעה של סם בלתי חוקי כלשהוא, כאשר הוא נוסע ונבהל בכל פעם שרואה משהו שמזכיר לו אורות של משטרה – תסריט שמוכר לרבים מאיתנו לצערי. הנהג נעשה פרנואיד יותר ויותר לאורך התשדיר, ודווקא כשהוא חושב שהגיע הביתה בבטחה, עוצר מאחוריו רכב משטרה ומפעיל את הסירנות (עמכם הסליחה על הספוילר). לאחר מכן מופיע כיתוב שאומר “כעת יש לכם סיבה נוספת להיות פרנואידים. ב-2 במרץ נכנס לתוקף חוק חדש לבלימת נהיגה תחת השפעת סמים”.

גם זה בטח יעניין אותך

השר הבריטי לבטיחות בדרכים, רוברט גודוויל, אמר: “החוק החדש הזה יציל חיים. אנחנו יודעים שנהיגה תחת השפעת סמים היא מסוכנת במיוחד; היא מפרקת משפחות והורסת חיים. המסר של הממשלה הוא ברור – אם אתה לוקח סמים ונוהג, אתה מסכן את עצמך ואת אחרים, ואתה מסתכן באיבוד הרישיון שלך ובהרשעה פלילית”.

החלק החיובי היחיד בחוק החדש, לפי דעתי לפחות, הוא שבנוסף לאיסור על נהיגה תחת השפעת סמים בלתי חוקיים, הוא גם אוסר על נהיגה עם כמויות גבוהות מדי של שמונה תרופות מרשם שאנשים עושים בהן שימוש לרעה לעיתים קרובות. זה נושא שבאופן עקבי זוכה להתעלמות בישראל, כאשר משרד הבריאות מאיים לשלול את רישיון הנהיגה של מטופלי הקנאביס הרפואי, אך לא חושב כלל לשלול את הרישיון של חולים שלוקחים תרופות נרקוטיות שפוגעות בנהיגה בצורה קשה הרבה יותר. מהבחינה הזאת, אפשר להגיד שהחוק החדש עושה לפחות איזשהוא צדק, בזה שהוא מתייחס גם לתרופות מרשם כאל סמים מסוכנים לנהיגה – בניגוד לחוק הישראלי. להלן התרופות שנכללות בחוק הבריטי החדש, כולן מקבוצת האופייאטים או הבנזודיאזפינים (בסוגריים שמתי את השם המסחרי של אותה תרופה בארץ):

Morphine (“מורפיום” – משכך כאבים).
Diazepam (“ואליום” – כדור הרגעה).
Clonazepam (“קלונקס” – כדור הרגעה).
Oxazepam (“ואבן” – כדור הרגעה).
Methadone (“אדולן” – תרופה לגמילה מאופייאטים).
Lorazepam (“לוריואן” – כדור הרגעה).
Temazepam (כדור שינה, לא נמכר בארץ)
Amphetamine (“אדרל” – להפרעות קשב וריכוז, בארץ ניתן בד”כ למקרים קשים שבהם ריטלין לא עוזר. ברחוב נמכר תחת הסלנג “ספיד” מזה עשורים).

לפני שהחוק החדש נכנס לתוקף בכל בריטניה, הוא נוסה קודם במחוזות Surrey ו-Sussex – בהן הוצבה הגבלה חוקית על הרמות המקסימליות בדם של סמים חוקיים או לא חוקיים עבור נהגים. המפקח סטיוארט גודווין, ממשטרת Surrey ו-Sussex, אמר על ההכללה של תרופות מרשם בחוק: “נהיגה תחת השפעת סמים היא מאוד נפוצה ברחבי המדינה, אבל לרוב מדובר באיום שאינו נראה לעין. הסיבה לכך היא שאתה לא חייב להיות על סמים בלתי חוקיים כדי להיות בלתי כשיר לנהיגה – הרבה תרופות מרשם ואפילו תרופות ללא מרשם גם כן יכולות לפגוע משמעותית ביכולת הנהיגה שלך. את אותה מדיניות אפס סובלנות שאנו נוקטים כלפי נהיגה תחת השפעת אלכוהול, אנחנו צריכים לנקוט גם כלפי נהיגה תחת השפעת סמים. נהיגה תחת ההשפעה מסכנת לא רק את הנהג והנוסעים שלו, אלא גם את כל שאר הנוסעים בכביש. יש לנו שוטרים שמסיירים בכבישים בכל יום ומחפשים נהגים תחת השפעה, אבל אנחנו צריכים גם את עזרת הציבור כדי להוריד את הנהגים האלו מהכביש. אם אתם יודעים, או חושדים שמישהו נוסע תחת השפעת סמים, אנא פנו אלינו בדחיפות – זה עשוי להציל חיים”.

יש ויכוח בספרות המחקרית לגבי השאלה האם קנאביס פוגע בצורה ניכרת בנהיגה או לא, ועל מה צריך להיות הגבול המותר של THC בדם בעת נהיגה. מחקרים מסויימים טענו כי הפגיעה היא משמעותית, בעיקר אצל משתמשים לא מנוסים, אך מחקרים אחרים הפריכו במידה מסויימת את הטענה הזו.

חשוב לציין שרוב הביקורת על החוק החדש נובעת מהעובדה שמאוד קשה לקבוע את הרמה המקסימלית של THC בדם שאיתה מותר לנהוג, משום שעל פי כל המחקרים, השונות בהשפעה של THC גבוהה בהרבה משל אלכוהול. כלומר, הסיבולת משחקת תפקיד יותר חשוב, ולכן ריכוז ה-THC בדם הוא לא בהכרח מדד מהימן ל”סטלה” שהאדם חווה. במילים אחרות, בדיקת רמת ה-THC בדם לא בהכרח אומרת לנו כמה האדם נמצא תחת השפעה, אם בכלל – משום שהיא לא לוקחת בחשבון את המשתנה הקריטי של סיבולת. עבור אדם שמעולם לא עישן קנאביס, גם ריכוז יחסית נמוך של THC בדם עשוי לפגוע בנהיגה, בעוד שעבור המשתמש הקבוע – ריכוז זהה של THC בדם בכלל לא יגרום לשום השפעה. גם בקולורדו, שבה השימוש בקנאביס חוקי, עדיין מנסים למצוא פתרון לסוגיה הזו בדיוק.

בהתייחסות להכללת הקנאביס בחוק החדש, המכון הלאומי לחקר שימוש בסמים בבריטניה אמר בקצרה כי “מבחינת ההשפעה על הנהיגה, השילוב של מריחואנה ואלכוהול הרבה יותר מזיק מאשר כל אחד מהם בפני עצמו” – זאת מבלי להתייחס להשפעה של קנאביס בפני עצמו על הנהיגה.

ראו עוד:
מחקר: איזה חומר הכי מסוכן לנהיגה?
פייגלין בוועדת הכנסת: “קנאביס לא פוגע בנהיגה”
“שללו לי את רשיון הנהיגה בגלל קנאביס רפואי”
רוצה רשיון לקנאביס רפואי? תן את רשיון הנהיגה!
לגליזציה וקוץ בה: מה עושים בקשר לנהיגה תחת השפעת קנאביס?

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר